ایدز(سندرم نقص ایمنی اکتسابی)

در بیماری ایدز دستگاه ایمنی توسط ویروس نقص ایمنی دچار مشکل می شود.

ایدز سه مرحله ی اصلی دارد در مرحله ی اول فرد دچارعفونت حاد شده و چیزی شبیه آنفولانزا را پشت سر میگذارد و به همین دلیل فرد مبتلا شده به ایدزیک دوره ی طولانی را بدون اینکه علائمی داشته باشد، سپری میکند که به آن دوران نهفتگی می گویند با پیشرفت بیماری ایدز ، بدن تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی پیدا میکند که فرد مستعد ابتلا به عفونت های فرصت طلب و برخی بدخیمی ها مبتلا می شود بعضا در افرادی که دستگاه ایمنی آنها خیلی خوب عمل میکند ممکن است چنین نشانه هایی نداشته باشند وبیمار پس از وارد شدن به مرحله ی سوم تازه متوجه بیماری شود.

راه های انتقال ویروس ایدز

_از راه های آمیزش جنسی محافظت نشده (حتی مقعدی و دهانی)

_از مادر آلوده به فرزند در دوران بارداری ، زایمان ، شیردهی

_از طریق خون آلوده، سرسوزن آلوده

تحقیقات نشان داده که ویروس ایدز برای اولین بار در قرن بیستم در آفریقا مشاهده شد. تشخیص بیماری به دلیل تشابه با بسیاری از بیماریها ساده نیست وتنها راه مطمئن آزمایش میباشد. ممکن است فرد بیمار در ابتدا کاملا سالم به نظر بیاید و احساس سلامتی بکند ولی سیستم ایمنی  بدنش آسیب دیده باشد.

سندرم حاد ایدز

در سه تا شش هفته ی اول ابتلا به ویروس ، فرد علائمی مانند آنفولانزا: تب، سردرد، زکام، بزرگی غدد لنفاوی را بروز میدهد لازم به ذکر است در پنجاه تا هفتاد درصد بیماران این علائم قابل مشاهده است در این زمان بار ویروسی (تعداد ویروس در خون) بسیار بالاست بعد از یک تا سه هفته پاسخ ایمنی در بدن بوجود می آید وبار ویروس کم می شود و این علائم تا حداکثر دو ماه بعد از ابتلا از بین میرود  وبیمار وارد مرحله ی بدون علامت میشود.

بیماری آشکار بالینی

در این مرحله بیمار به دلیل تخریب پیشرونده ی سیستم ایمنی سرانجام به بیماری آشکار بالینی تبدیل شده که به عفونت های فرصت طلب می انجامد .

_کاهش وزن

_اسهال های طولانی مدت که بیش از یکماه طول بکشد

_عفونت مکرر دستگاه تنفسی(فارنژیت، برونشیت، سینوزیت،اوتیت مدیا)

_تب های طولانی مدت

_برفک دهانی

_سل ریوی ویا سل خارج ریوی

_عفونت های باکتریای(مننژیت ،عفونت مفصل،درگیری های مغزی)

عفونت ها همواره در اطراف ما هستند ولی فردی که سیستم ایمنی سالمی دارد با آنها مبارزه میکند ولی هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف باشد این عفونت ها به بدن غلبه کرده و بدن را درگیر میکنند و بعضا سرطان های خاص را ایجاد میکنند.

ایدز یک بیماری خطرناک و کشنده است و راه های انتقال آن محدود است بنابراین پیشگیری از ابتلا به این بیماری کار دشواری نیست.

با توجه به اینکه روش های انتقالی بیماری با رفتارهای انسان ارتباط دارد آموزش برای برای ترویج رفتارهای ایمن نقش مهمی دارد و موجب کاهش رفتارهای مخاطره آمیز ، خطر تماس و انتقال و اضطراب روانی میگردد.

آیا ایدز از طریق گزیدگی منتقل میشود؟

ایدز از طریق حشرات منتقل نمی شود حتی در مناطقی که شیوع ایدز بالاست چندین دلیل وجود دارد که حشرات نمی توانند ناقل ویروس ایدز باشند.

یکی از این دلایل این است که زمانیکه پشه فردی را میگزد خون فرد گزیده شده قبلی که در سیستم گوارشش وجود دارد را وارد بدن فرد دوم نمی کند بلکه بزاق پشه از طریق نیش وارد پوست میشود تا مانع بند آمدن خون فرد شود و مکیدن خون را برای پشه ساده تر میکند نیش پشه ممکن است به مقدار خیلی نا چیزی از خون آلوده باشد که نمی تواند بیماری را انتقال دهد ضمنا ویروس ایدز به دلیل آنزیم هایی که در دستگاه گوارش پشه وجود دارد زمان خیلی کمی در بدنش زنده می ماند و دلیل دوم انکه حشره شناسان معتقدند که پشه بعد از گزش فرد اول بلافاصله به دنبال طعمه ی دیگری نمیروند و زمانی را صرف هضم خون میکند که در این فاصله ویروس از بین میرود به همین خاطر نباید نگران نیش حشرات باشیم.