زخم عروقی یکی از انواع زخم هایی است که بیشتر بر روی پاها اتفاق می افتد. افرادی که دارای مشکلات عروقی می باشند، با زخم های عروقی وریدی و یا شریانی مواجه هستند که البته علائم هر یک از زخم های ذکر شده متفاوت می باشند. برای اینکه اقدام به درمان زخم عروقی کنید، لازم است که به مراکز معتبر در زمینه درمان زخم های مختلف مراجعه کنید. به هر حال زخم های عروقی جزء زخم های حاد محسوب می شوند و لازم است که روش های مناسبی برای درمان آن ها مورد استفاده قرار گیرد.

آشنایی با انواع زخم های عروقی

زخم عروقی چیست؟

سیستم گردش خون در بدن انسان همیشه پیچیده بوده است. در صورتی که یک اختلال کوچک در سیستم گردش خون رخ دهد، احتمال بروز عوارض مختلفی وجود دارد. از جمله عوارض اختلالات عروقی در بدن انسان، زخم های عروقی هستند. این زخم ها معمولا در اندام های تحتانی مانند پاها پدیدار می شوند و درمان آن ها نیز به سادگی میسر نیست.

زمانی زخم های عروقی در بدن انسان پدیدار می شوند که عملکرد طبیعی سیستم گردش خون مختل شود. به طور کلی، سیستم گردش خون می بایست خون روشن، تمیز و دارای اکسیژن را از قلب دریافت کند و با کمک شریان ها و شریانچه ها به اندام ها برساند. سپس، خون تیره و کثیف که بدون اکسیژن و مواد مغذی می باشند، از اندام ها توسط وریدها دریافت می شوند و به قلب تحویل داده خواهند شد.

حال اگر عملکرد اکسیژن رسانی توسط شریان ها با مشکل مواجه شود. یا در صورتی که وریدها نتوانند به صورت اصولی خون بدون اکسیژن را از بافت ها دریافت کنند، احتمال بروز زخم عروقی وجود دارد.

چرا زخم های عروقی بیشتر در پاها دیده می شوند؟

شاید برای بسیاری از افرادی که دارای زخم های عروقی می باشند، این سوال مطرح شود که چرا این نوع زخم ها بیشتر بر روی پاها دیده می شوند؟ به طور کلی، سیستم خون رسانی در اندام های تحتانی سخت تر است. به همین خاطر، شریان های کوچک می بایست با یک روند خاص و طبیعی، خون را به شریان های کوچک اندام های تحتانی منتقل کنند. از طرف دیگر، وریدهای کوچک نیز می بایست خون بدون اکسیژن را از اندام های تحتانی دریافت کنند و آن ها را به قلب منتقل کنند.

با توجه به اینکه اندام های تحتانی از قلب دور هستند، مشکلات زیادی پیرامون انتقال خون از قلب و یا بازگشت خون از قلب به وجود می آید. همین موضوع سبب می شود که زخم های عروقی بیشتر بر روی پاها و اندام های تحتانی دیده شوند.

آشنایی با زخم های وریدی

زخم عروقی به دو دسته زخم وریدی و زخم شریانی تقسیم بندی می شود. درمان زخم عروقی بسته به نوع زخم، می تواند متفاوت باشد. در صورتی که زخم به صورت وریدی باشد، اختلال از بازگشت خون به قلب است. در واقع، وریدها نمی توانند به صورت مناسب و صحیح، خون را بافت های مختلف دریافت کنند و به قلب بازگردانند.

به همین خاطر، به این نوع زخم ها، زخم های وریدی می گویند. زخم های وریدی شایع ترین زخم های پا محسوب می شوند که عمدتا به دلیل عدم فعالیت مناسب دریچه های لانه کبوتری وریدها رخ می دهند. تجمع خون در وریدها، باعث ایجاد زخم های وریدی شده و علائم مختلفی را در پی دارد.

زخم عروقی چیست؟

علائم زخم های وریدی چیست؟

زخم های وریدی از جمله زخم های شایع عروقی محسوب می شوند. این نوع زخم عروقی دارای علائم خاصی است که اگر افراد به آن ها توجه داشته باشند، سریع تر به سراغ درمان مناسب برای آن می روند. به طور کلی، یکی از مهم ترین علائم زخم عروقی وریدی این است که بر روی ساق پا و همچنین، زیر زانو پدیدار می شوند. از جمله علائم دیگری که برای زخم های وریدی وجود دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• بروز خارش شدید بر روی پوست
  • ایجاد درد
  • بروز التهاب و تورم
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • مشاهده لکه های قهوه ای و سیاه بر روی پوست

آشنایی با زخم های عروقی شریانی

زخم های عروقی شریانی یکی از انواع زخم های عروقی محسوب می شوند که در اثر اختلال در شریان ها رخ می دهند. این نوع زخم ها ناشی از مسدود شدن شریان های انتقال دهنده خون اکسیژن دار رخ می دهند. با مسدود شدن شریان های انتقال دهنده خون، یک ناحیه بدون خونرسانی باقی می ماند و کم کم آن ناحیه با زخم های قرمز رنگ مواجه می شوند.

زخم عروقی شریان به صورت فرو رفته است و بیشتر در پا دیده می شود. متاسفانه، زخم های شریانی دردناک هستند و به راحتی قابل درمان نیستند.

علائم زخم های شریانی چیست؟

زخم شریانی به عنوان یکی از زخم های عروقی محسوب می شود. این زخم علائمی را به دنبال دارد که اگر از آن ها مطلع باشید، زودتر به سراغ درمان زخم عروقی می روید. یکی از علائم شایع زخم های شریانی، فرو رفتگی آن ها است. این زخم ها معمولا فرو رفته هستند و شکل آن ها با زخم های وریدی متفاوت می باشد.

زخم عروقی شریانی بیشتر بر روی قوزک پا، مچ پا و یا روی انگشتان شکل می گیرد. معمولا افرادی که دارای زخم های شریانی هستند با گذاشتن پا بر روی زمین شاهد پررنگ تر شدن رنگ زخم خودشان هستند. ولی بعد از اینکه پای خودشان را بالا می گیرند، رنگ زخم کم رنگ تر می شود. از جمله علائم دیگری که برای زخم های شریانی وجود دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• ایجاد درد بر روی پاها مخصوصا به صورت شبانه
  • دارای زخم های عمیق به رنگ قرمز و یا سیاه
  • ایجاد یک پوست براق و خشک و بدون مو
  • بدون خونریزی و یا ترشح
  • بدون بوی بد

درمان زخم عروقی

چرا برای درمان زخم عروقی نیاز به مراجعه به پزشک داریم؟

در بسیاری از موارد زخم های عروقی خطرناک نیستند و جای نگرانی است. ولی در صورتی که اقدام به درمان زخم عروقی نکنید، شاهد بدتر شدن علائم آن خواهید بود. معمولا زخم عروقی با درد شدیدی همراه است. مخصوصا اگر زخم عروقی، از نوع زخم شریانی باشد. به همین خاطر، لازم است که افراد برای کاهش درد خودشان هم که شده، اقدام به درمان زخم عروقی نمایند.

نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که زخم عروقی می تواند باعث عفونت شود. به همین خاطر، لازم است که افراد این زخم ها را به صورت اصولی درمان کنند تا عوارض دیگری به دنبال آن ها وجود نداشته باشد. از طرف دیگر، در صورتی که زخم عروقی تشدید شود، احتمال این موضوع وجود دارد که افراد نیاز به قطع عضو داشته باشند. به همین خاطر، این زخم ها باید در اولین فرصت درمان شوند.

روش های درمان زخم های عروقی؛ چه مراحلی برای درمان انجام می شود؟

زخم های عروقی از جمله زخم های مقاوم به درمان هستند. به همین خاطر، درمان زخم عروقی به سادگی میسر نیست. افرادی که از این زخم ها رنج می برند، می بایست از روش های مطمئن برای درمان آن ها استفاده کنند. به طور کلی، بسته به نوع زخم و شدت آن، مراحل درمان زخم عروقی متفاوت است. افرادی که دارای زخم عروقی می باشند، می بایست در اولین فرصت به پزشک متخصص در کلینیک درمان زخم مراجعه کنند و زخم خودشان را درمان کنند.

یکی از روش های درمان زخم عروقی، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. البته آنتی بیوتیک ها به طور کامل اقدام به درمان زخم عروقی نمی کنند. ولی می توانند درمان کمکی باشند.

بهترین روش برای درمان زخم عروقی، افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر است. در صورت نیاز پزشک متخصص، از جراحی برای افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر استفاده می کند. معمولا با کمک بالن و یا روش های دیگر، شریان های مسدود شده باز می شوند و یا از روش های اصولی برای جایگزین کردن وریدهای آسیب دیده استفاده می کنند.

همچنین، در صورتی که زخم بدون جراحی قابل درمان باشد، می توان از بانداژ اصولی استفاده کرد. البته بانداژ باید توسط یک فرد مجرب و با تجربه در دور زخم بسته شود تا اثربخشی خوبی داشته باشد.

درمان زخم عروقی در کلینیک درمان زخم

درمان زخم عروقی در کلینیک درمان زخم عرفان نیایش

شاید در گذشته زخم ها بدون وجود پزشک متخصص درمان می شدند. ولی امروزه نیاز است که افراد به پزشکان متخصص برای درمان زخم مراجعه کنند. کلینیک درمان زخم عرفان نیایش با ارائه بهترین خدمات پزشکی با افراد، زخم های عروقی را در کمترین زمان ممکن درمان می کند.

در این کلینیک تمامی پزشکان با تجربه در زمینه درمان زخم های عروقی حضور دارند و می توانند با تشخیص به موقع، از حاد شدن زخم عروقی جلوگیری کنند. وجود دستگاه های پیشرفته برای درمان زخم عروقی و استفاده از تجربه پزشکان مجرب، کلینیک درمان زخم عرفان نیایش را به یکی از بهترین کلینیک ها تبدیل کرده است.

اگر طبق توضیحات داده شده، دارای زخم عروقی می باشید، لازم است که از همین حالا اقدام به درمان این زخم کنید. زیرا زخم های عروقی به سرعت تشدید می شوند و می توانند عوارض زیادی را به همراه داشته باشند. همه زخم های عروقی شریانی و وریدی در کلینیک درمان زخم عرفان نیایش با بهترین خدمات، درمان می شوند. لذا بدون نگرانی می توانید زخم خود را به پزشک نشان دهید و بهترین روش درمانی را برای آن انتخاب کنید.